آنالیز چگونگی راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی و مزایای آن در توسعه تجارت الکترونیک و کارآفرینی

اولین کنفرانس مدیریت، مهندسی صنایع و حسابداری

آنالیز چگونگی راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی و مزایای آن در توسعه تجارت الکترونیک و کارآفرینی

1.دنیا عین علی ورنوس فادرانی (مدیر عامل موسسه دنیای کسب و کار موفق)

2.ابراهیم پاینده نجف آبادی (رئیس هیئت مدیره موسسه دنیای کسب و کار موفق)

 

چکیده:

در عصر حاضر اینترنت به پل ارتباطی میان افراد و کسب و کارها در سرتاسر جهان تبدیل شده است و به عنوان جزء جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از مردم، در کسب و کارها، سازمان ها و شرکت ها و زندگی افراد نفوذ کرده است و کاربردهای مختلفی را دارا می باشد و از طرفی اینترنت به عنوان کلید اصلی برای موفقیت و پیشرفت در حال حاضر می باشد زیرا از طریق اینترنت و تجارت الکترونیک به سادگی می توان کسب و کاری راه اندازی کرد و خرید و فروش نامحدود انجام داد و به کسب درآمد چشمگیری دست پیدا کرد که به تبع آن می توان شاهد توسعه تجارت الکترونیک و کارآفرینی بود که نتیجه آن رشد اقتصادی می باشد. لذا اینترنت یک فرصت جدید است. فرصتی که تنها با یک نگاه کارآفرینانه قابل کشف است و بدین ترتیب یک کارآفرین می تواند از این فرصت استفاده کند و به موفقیت های بزرگی دست یابد. حال در این مقاله به بررسی اینکه چگونه می توان از طریق اینترنت کسب و کاری راه اندازی کرد که باعث کسب درآمد و توسعه تجارت الکترونیک و کارآفرینی شود و نیز به معرفی انواع کسب و کارهای اینترنتی و چگونگی شروع کسب و کاری موفق و درآمدزا از این طریق و بررسی مزیت های آن به نسبت کسب و کارهای سنتی که هنوز اینترنت به زندگی افراد وارد نشده بود، پرداخته می شود.

واژگان کلیدی: کسب و کار اینترنتی، تجارت الکترونیک، کارآفرینی.

مقدمه

اکنون در قرن بیست و یکم، یک قانون کسب و کار بنیادی جدید این است که اینترنت همه چیز را دگرگون می کند. امروزه اینترنت به پل ارتباطی میان افراد و کسب و کارها در سرتاسر جهان تبدیل شده است و به عنوان جزء جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از مردم، در کسب و کارها، سازمان ها و شرکت ها و زندگی افراد نفوذ کرده است. بنابراین از اینترنت استفاده های مختلفی می توان کرد، از جمله: دریافت و ارسال ایمیل، جست جوی مقالات و مطالب علمی و تخصصی، آگاهی از جدیدترین اخبار، تفریح و سرگرمی، افزایش معلومات عمومی در زمینه های مختلف، گفت و گوی اینترنتی و تشکیل اجتماعات آنلاین می باشد (پورداریانی و فرخ حیاتی، 1386). بر اساس پژوهش های (Turban et al, 2006)، در جوامع توسعه یافته حدود 80 درصد شغل های جدید به رایانه، اینترنت و فنآوری اطلاعات وابسته هستند و این به معنای تغییرات گسترده در وضعیت اقتصادی آنها است. البته ایجاد و توسعه این دسته از مشاغل با میزان توسعه مبادلات الکترونیکی در کشورها رابطه ی مستقیمی دارد (حنفی زاده، 1387).  دلایل اصلی این روند رو به رشد آن است که فضای اینترنتی این امکان را فراهم می آورد تا اطلاعات لازم و سریع در اختیار شرکتهای مذکور که توان لازم و سیستم های خبرگیری قویی ندارند، قرار گیرد. اطلاعاتی همچون وضعیت رقیبان، رفتار مشتریان، عرضه کنندگان مواد اولیه و نحوه ارائه محصول به مصرف کنندگان. همچنین از این طریق این شرکتها می توانند با حضور در فضای مجازی، ماهیت مشتری مداری را برای خود از الگوهای موجود انتخاب کنند. حضور آنها در بازارهای اینترنتی انعطاف پذیری و سرعت را در ارائه خدمات بیشتر خواهد نمود (شافعی و رضوانی، 1396).

کارآفرینی

کارآفرینی عنصری حیاتی در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی است و ساز و کاری است که از طریق آن جامعه، اطلاعات فنآورانه را به کالا و خدمات تبدیل می کند. این نوع نوآوری کارآفرینانه محور، در فرآیند تولید کالا و خدمات، موتور اصلی فرآیند تغییر در جامعه ی سرمایه داری است. کارآفرینی نه تنها ناکارآمدی های فنآورانه را کشف و کاهش می دهد، بلکه ناکارآمدی های جزئی و خاص در اقتصاد را هم کشف می کند و از بین می برد. واضح است که مطالعه ی کارآفرینی عنصر محوری در مطالعه کسب و کار است (مقیمی و همکاران، 1396).

کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی به کسب و کاری گفته می شود که به صورت الکترونیکی و از طریق شبکه اینترنت انجام می پذیرد. در این نوع از کسب و کارها، شرکاء فروشندگان و مشتریان با استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات با یکدیگر در تعامل هستند. یک کسب و کار اینترنتی، تنها به خرید و فروش محصولات از طریق اینترنت محدود نمی شود بلکه ارائه خدمات به مشتریان و همکاری بین شرکای کسب و کار را نیز شامل می شود (احمدپورداریانی و ملکی، 1390).

انواع کسب و کارهای اینترنتی

در عصر حاضر، کسب و کارهای اینترنتی بسیار متنوع است و به طور کلی می توان آنها را در 10 گروه عمده تقسیم بندی کرد که در ادمه شرح داده می شود:

  1. خرید، فروش و حراج کالاهای مختلف:

یکی از رایج ترین نمونه های کسب و کار اینترنتی، عرضه و فروش کالا است. برای این کار در مرحله اول نیاز به تاسیس یک سایت فروشگاهی است. در این فروشگاه ها که در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند، هر جنس و محصولی را می توان به فروش رساند.

  1. ارائه خدمات تخصصی:

خدمات تخصصی که در اینترنت می توان به ارائه آنها پرداخت، شامل طیف گسترده ای می باشد. در واقع در سایت هایی در که در این زمینه فعالیت دارند، از تنوع بالایی برخوردار هستند. خدمات ارائه شده در این وب سایت ها به صورت فیزیکی یا غیرفیزیکی هستند.، به عنوان مثال می توان وبسایت های مشاوره در زمینه خانواده، ازدواج و تربیت فرزند را نام برد که در گروه خدمات تخصصی کسب و کارها اینترنتی قرار می گیرند.

  1. ایجاد امپراتوری اطلاعات، اخبار و آموزش:

امروزه سایت های آموزشی با موضوعات مختلف ایجاد شده اند. این دسته از مشاغل در ازای فروش محتوای آموزشی خود، از کاربران تعرفه ای مشخص دریافت می کنند. و یا اینکه با ساخت وب سایت های خبری به یکی از پربازدیدترین سایت ها تبدیل می شوند و با گذاشتن مطالب روز دنیا و تولید محتوای جذاب مخاطبین زیادی را به سایت خود جذب می کنند و بدین ترتیب با قبول سفارشات تبلیغاتی نیز به کسب درآمد می پردازند.

  1. خدمات مربوط به ایمیل:

از طریق اینترنت می توان برای جذب ترافیک و بازدید کننده استفاده کرد که به این روش بازاریابی ایمیلی و ایمیل مارکتینگ گفته می شود. در واقع این روش بازاریابی به عنوان روش بازاریابی مستقیم شناخته می شود که در جریان آن به طور مستقیم از مخاطبین می خواهند که از کسب و کار آنها بازدید کرده و از محصول و خدمات آنها استفاده کنند.

  1. چند رسانه ای یا مالتی مدیا.
  2. تهیه و ارائه نرم افزارهای مختلف.
  3. پیوستن به شبکه های واسطه گری.
  4. سرمایه گذاری مشترک.
  5. ایجاد اجتماعات آنلاین.
  6. تبلیغات اینترنتی.

تجارت الکترونیک

بسیاری از افراد، کسب و کار اینترنتی را با تجارت الکترونیک اشتباه می گیرند در حالی که این دو مبحث با یکدیگر متفاوت است. کسب و کار اینترنتی به مجموعه فعالیت های مربوط به کسب و کار از جمله مباحث بازاریابی، مالی، خرید و فروش، ارتباط با مشتریان، خدمات پس از فروش، همکاری با سرمایه گذاران و غیره که از طریق شبکه ی اینترنت انجام می گیرد اطلاق می شود، در حالی که تجارت الکترونیک تنها شامل موضوعات مربوط به خرید و فروش از طریق اینترنت است و خود، زیرمجموعه ای از کسب و کار اینترنتی است (احمدپورداریانی و ملکی، 1390). طبق پژوهش های انجام شده برای اهمیت پذیرش تجارت الکترونیکی، چهار متغیر ضروری دانسته شده اند که عبارتند از: محیط درونی، محیط بیرونی، فرآیند و محتوا (Caldeira and Ward, 2002) و همزمان با این مطالعه، پژوهشی دیگر در ارتباط با موانع پیاده سازی تجارت الکترونیک مطرح شد که این موانع در پنج دسته قرار گرفت که عبارتند از: هزینه ها، نبود آگاهی از ماهیت تجارت الکترونیک، نبود مهارت های لازم برای اجرای تجارت الکترونیکی، نبود اگاهی از چگونه ارائه کردن خدمات در تجارت الکترونیک و همچنین نبود زمان برای آموزش است (Darch and Lucas, 2002).

روش تحقیق

برای ایجاد یک کسب و کار اینترنتی هیچ گاه نباید بدون داشتن یک برنامه دقیق و از پیش تعیین شده شروع به ایجاد یک کسب و کار اینترنتی کرد، این برنامه که همان طرح توجیهی کسب و کار اینترنتی نامیده می شود، نقشه یا طرحی است که قبل از شروع کسب و کار اینترنتی باید داشت و شامل تجزیه و تحلیل های اولیه صاحبین مشاغل در مورد موضوعات مختلف مرتبط به کسب و کار آنها از ابتدا تا انتها است. لذا برای ایجاد کسب و کار اینترنتی موفق و اینکه بتوان یک دید کلی نسبت به کسب و کاری که قرار است راه اندازی کنند، به دست آید بایستی طرح توجیهی که شامل پنج مرحله ی اساسی است را مشخص کنند و در نظر بگیرند که این پنج مرحله عبارتند از (احمدپورداریانی و ملکی، 1390):

  • مرحله ای اول: آنالیز فرصت

در اولین مرحله طرح توجیهی، باید کسب و کار اینترنتی مورد نظر تعریف بشود، یعنی محصول و خدمات شرح داده شود و مشتریان و رقبا مشخص شوند.

  • مرحله دوم: ایجاد و توسعه وب سایت

این بخش فنی کار است، به عبارتی دیگر در این مرحله بایستی نوع سایت و هدف از ایجاد آن مشخص و بیان شود.

  • مرحله سوم: برنامه بازاریابی الکترونیکی

در این مرحله، صاحبین کسب و کارهای اینترنتی بایستی برنامه ی خود را برای موفقیت در بازار رقابتی مشخص کنند. یعنی قیمت گذاری، نحوه توزیع کالاها و استراتژی های مختلف ارتقای کسب و کار مانند تبلیغات، استفاده از موتورهای جستجو و غیره مشخص شود. زیرا داشتن چنین برنامه ای باعث می شود که آنها بتوانند سایت خود را بر مبنای این برنامه بازاریابی ایجاد کنند.

  • مرحله چهارم: اجرا

در این مرحله، کلیه ی اطلاعات لازم برای اجرای کسب و کار اینترنتی خود را مشخص می کنند، که این اطلاعات عبارتند از: تخمین هزینه های سایت در هر یک از مراحل قبل، مشخص کردن افراد مرتبط با هر قسمت، نحوه ی انجام کلیه ی قسمت ها بخصوص برنامه های بازاریابی الکترونیکی.

  • مرحله پنجم: توسعه و تجارت الکترونیکی

در این مرحله نیاز است تا موضوعات تخصصی کار در دنیای کسب و کارهای اینترنتی از جمله فروش آنلاین و عملیات خرید اینترنتی را تجزیه و تحلیل کنند.

انتخاب بازار هدف در کسب و کارهای اینترنتی

انتخاب بازار هدف یکی از پایه ای ترین کارهایی است که برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید آن را انجام داد. در عین حال انتخاب بازار هدف مناسب برای هر کسب و کار اینترنتی یکی از دشوارترین و مهمترین کارهایی است که باید انجام داد. لذا بایستی این مساله مورد توجه قرار بگیرد که هدف ایجاد سایت نیست بلکه هدف راه اندازی یک تجارت موفق و یک کسب و کار اینترنتی می باشد که از طریق آن بتوان کسب درآمد، پس انداز، امنیت شغلی و مالی برای صاحبین کسب و کار اینترنتی ایجاد کرد و در عین حال در هزینه ها و زمان نیز صرفه جویی کرد و اینکه همیشه محصولات و خدمات آنها در دسترس مشتریان باشد، بنابراین با توجه به مطالب گفته شده داشتن وب سایت تنها وسیله ای برای رسیدن به این هدف می باشد و صاحبین کسب و کار اینترنتی بایستی به دو مقوله ی بازار مناسب و محصول مناسب توجه خاصی داشته باشند که به این موضوع در اصطلاح همخوانی بازار-محصول گفته می شود:

  • بازار: بازار مجموعه ای از افرادی است که به طور فعالانه به دنبال راه حلی برای مشکلات یا خواسته های خود هستند. آنها نیازها یا خواسته هایی دارند که به دنبال راه حلی برای رفع این نیاز و خواسته هایشان هستند.
  • محصول: محصول در واقع ارائه دهنده راه حل مناسب برای نیازها و خواسته های بازار است. در این بین محصول می تواند فیزیکی یا غیرفیزیکی (خدمات) باشد و در کل مهمترین ویژگی یک محصول، ایجاد تغییر وضعیت فعلی به وضعیت موردنظر و مطلوب افراد است.

لذا برای رسیدن به این همخوانی بازار-محصول بایستی به دو مورد توجه شود:

  • صاحبین کسب و کار اینترنتی چه توانایی ها و یا تخصصی برای ارائه دارند.
  • آیا بازاری با خواسته یا نیازی وجود دارد که نیازمند توانایی و تخصص آنها باشد.

یافته ها

انتخاب یک کسب و کار اینترنتی نسبت به کسب و کارهای سنتی مزایای بسیاری دارد که می توان در این مقاله به مهمترین آنها اشاره کرد:

  • راه اندازی راحت و بی دردسر یک کسب و کار:

یک کسب و کار اینترنتی را به راحتی می توان حتی در محل زندگی خود ایجاد کرد زیرا نیازی به مکان تجاری و تجهیز کردن آن ندارد و تنها هزینه و سرمایه ای که نیاز دارد یک کامپیوتر، اتصال به اینترنت و ایجاد یک سایت فروشگاهی می باشد.

  • سرمایه گذاری مالی بسیار کم:

همانطور که در بالا اشاره شد، یک کسب و کار اینترنتی نیازی به محل کار و تجهیزات ندارد یعنی هزینه هایی که قرار بود در این بخش برای خرید و یا اجاره دفتر و وسایل و خرید و استهلاک تجهیزات محل کار و یا استخدام پرسنل خرج شود در این بین کسر می شود و همچنین هزینه های دیگر که در راستای ایجاد و راه اندازی کسب و کار قبلاً در کسب و کارهای سنتی هزینه میشد، دیگر وجود ندارد.

  • ساعات کاری انعطاف پذیر:

در کسب و کارهای سنتی، هر شخص ساعات محدودی را می توانست به کار بپردازد ولی در این نوع کسب و کار نه تنها ساعات و شرایط انعطاف پذی می باشد بلکه حتی می توان کسب و کار را بصورت 24ساعته در هفت روز هفته و بصورت اینترنتی راه اندازی کرد.

  • رقابت با رقیبان بزرگ:

حتی کسب و کارهای کوچک هم می توانند در اینترنت از سهمی عادلانه نسبت به رقیبان و شرکت های بزرگ برای دیده شدن و جذب کاربران و مخاطبین برخوردار باشند و حتی میتوانند کسب و کار خود را در سطح بین المللی گسترش بدهند و به موفقیت های بزرگی دست یابند.

  • ارتباط ساده و موثر با مشتریان:

در کسب و کار سنتی، مکانیزم ارتباط با مشتری و فروش بسیار محدود می باشد ولی در کسب و کارهای اینترنتی هر فرد می تواند مشتری بالقوه برای کسب و کار آنها باشد یعنی در این بازار بیش از یک میلیارد مشتری وجود دارد که می توان از طریق نرم افزارها و شبکه های اجتماعی بصورت چت و یا ارتباط تصویری زنده و یا حتی از طریق تبلیغات اینترنتی و بازاریابی ایمیلی و راه های متنوع دیگر با مشتریان در ارتباط بوده و محصولات و خدمات خود را عرضه کنند و به فروش برسانند.

  • قابلیت مکانیزه کردن کارها:

با وجود برنامه های نرم افزاری متنوع در عرصه تجارت الکترونیک آنها می توانند یکسری از کارهایی را که قبلاً کارمندان انجام می دادند  به وسیله این اپلیکیشن ها بصورت خودکار انجام داده و بصورت غیرحضوری خود بر روی تمام فرآیندهای کسب و کار تا حد زیادی کنترل و مدیریت داشته باشند یعنی می توانند همزمان وظایف مدیر، منشی، مسئول پشتیبانی و حسابداری و غیره را در کنترل خود داشته باشند.

با توجه به مزایایی که در این مقاله ذکر شد می توان با این نکته پی برد که کارآفرینی در اینترنت بسیار ساده تر از کارآفرینی در فضای خارج از اینترنت می باشد، بخصوص که از این طریق در هزینه ها و زمان می توان صرفه جویی بسیار زیادی داشت و در واقع این گونه کسب و کارها نیاز زیادی به سرمایه ی اولیه ندارند.

با توجه به پژوهش های انجام شده در این مقاله می توان به وجود مزایای کسب و کارهای اینترنتی در توسعه تجارت الکترونیک و کارآفرینی پی برد که این نقشه راه در این پیشرفت بدین ترتیب است که با استفاده از آنالیز اطلاعات کاربران در اینترنت که به وسیله نرم افزارهای تخصصی در این زمینه انجام می شود میتوان به شناسایی فرصت های نهفته و انتخاب بازار هدف و همچنین انتخاب محصول و خدمات مورد علاقه پی برد و در ادامه با ایجاد سایتی فروشگاهی و استفاده از برنامه هایی با قابلیت هایی ویژه و تخصصی که با کمترین هزینه و یا رایگان در اینترنت وجود دارد به تبلیغات، بازاریابی، ارتباط موثر با مشتریان و فروش حرفه ای درسطح ملی و حتی بین المللی پرداخت و از این طریق جزء یکی از رقبای شرکت ها و برندهای بزرگ در زمینه کسب و کار مرتبط با خود شد و با کمترین سرمایه گذاری و کمترین ریسک به بالاترین بهره وری و پیشرفت در تجارت الکترونیک و کارآفرینی تبدیل شد.

بحث و نتیجه گیری

همانطور که در این پژوهش اشاره شد، امروزه کسب و کارهای اینترنتی، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است و مزایای بیشماری از جمله فعالیت بیست و چهار ساعته در هفت روز هفته و در سطح بین المللی، سرمایه گذاری اندک در راه اندازی کسب وکار، تبلیغات و بازارایابی با کمترین هزینه و زمان و بالاترین بهره وری را دارا می باشد و بازاری مهم ارائه می کند که هیچ روش و ابزار دیگری نمی تواند جای آن را بگیرد. در واقع کسب و کارهای اینترنتی و تجارت الکترونیک زندگی هر انسانی را متحول خواهد کرد و اکنون زمان این تحول فرا رسیده است و اینکه تا حدود یک دهه گذشته مزایای این نوع کسب و کارها به طور عمده شامل کشورهای پیشرفته بود اما در حال حاضر آینده کسب و کارهای اینترنتی و تجارت الکترونیک متعلق به بازارهای در حال ظهور است.

 

منابع

احمدپورداریانی، محمود، ملکی، علی، 1390، کارآفرینی پیشرفته، تهران، انتشارات راه دان.

پورداریانی، احمد، فرخ حیاتی، اشکان، 1386، کارآفرینی در کسب و کار اینترنتی، تهران، موسسه فرهنگی، انتشارات محراب قلم.

حنفی زاده، پیام، حنفی زاده، محمدرضا، خدابخشی، محسن، طراحی متدولوژی تدوین مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی ایران، شریف ویژه علوم مهندسی، ویژه مهندسی صنایع، مدیریت و اقتصاد، دوره 24، شماره 45، 1387، 110-97.

شافعی، رضا، رضوانی، مهران، آمادگی کسب و کار الکترونیکی شرکت های کوچک و متوسط صنعتی برای حضور در بازارهای اینترنتی، اقتصاد و تجارت نوین، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال دوازدهم، شماره اول، بهار 1396، 49-31.

مقیمی، سید محمد، وکیلی، یوسف، اکبری، مرتضی، 1396، نظریه های کارآفرینی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.

Caldeira, M. M., & Ward, J. M. (2002). Understanding the Successful Adoption and Use of IS/IT in SMEs: An Explanation from Portuguese Manufacturing Industries. Information Systems Journal 12 (2): 121.

Darch, H., & Lucas, T. (2002). Training as an E-Commerce Enabler. Journal of Workplace Learning, Vol. 14, NO. 4, pp. 148-155.

Turban, E., King, D., Kyn, L., & Viehland, D. (2006). Electronic commerce: A Managerial perspective. Prentic Hall, 4 editions, NY.

 

First Conference on Management, Industrial Engineering and Accounting

Analyzing how to start an Internet business and its benefits in developing e-commerce and entrepreneurship

1.Donya Ain ali varnos faderani (CEO of Successful Business World Institute)

2.Ebrahim Payandeh najaf abadi (Chairman of the Board of the Successful Business World Institute)

Abstract:

Nowadays, the Internet has become a bridge between individuals and businesses around the world, and as an integral part of the lives of many people, it has penetrated into businesses, organizations, companies and people’s lives, and has various applications. On the other hand, the Internet is the key to success and progress now, because through the Internet and e-commerce, you can easily start a business and make unlimited sales and earn significant income. As a result, we can see the development of e-commerce and entrepreneurship, which results in economic growth. So the Internet is a new opportunity. An opportunity that can only be discovered with an entrepreneurial perspective, and thus an entrepreneur can take advantage of this opportunity and achieve great success. In this article, we will examine how to start a business through the Internet that will earn money and develop e-commerce and entrepreneurship, and also introduce the types of Internet businesses and how to start a successful and profitable business from this It explores its advantages over traditional businesses that the Internet has not yet introduced into people’s lives.

Keywords: Internet business, e-commerce, entrepreneurship.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *