بررسی توسعه ی مدل های کسب و کار در حوزه اینترنت و فضای مجازی

اولین کنفرانس ملی مدیریت کسب و کارهای برتر و ثروت آفرین

بررسی توسعه ی مدل های کسب و کار در حوزه اینترنت و فضای مجازی

1.دنیا عین علی ورنوس فادرانی (مدیر عامل موسسه دنیای کسب و کار موفق)

2.ابراهیم پاینده نجف آبادی (رئیس هیئت مدیره موسسه دنیای کسب و کار موفق)

 

چکیده:

مدل کسب و کار، پایه و اساس روش یک سازمان برای ایجاد ارزش، نحوه انتقال و کسب آن را شرح می‌دهد این ارزش می‌تواند، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی یا در موضوعات دیگر باشد. گاهی به فرایند ساخت مدل کسب و کار و ایجاد تغییرات در آن، نوآوری در مدل کسب و کار می‌گویند که خود قسمتی از استراتژی تجاری می‌باشد. فراهم نمودن یک طرح کسب وکار جامع و آینده نگر و به همان اندازه موفق و قابل اجرا یکی از مهم ترین موارد لازم برای شروع هر کسب و کار و یکی از دغدغه های اساسی هر کارآفرینی است. هر چند که هر کسب و کاری ویژگی های خاص خود را داراست اما چهارچوب های کلی نیز برای نوشتن یک طرح کسب وکار خوب وجود دارد که می تواند یک کارآفرین را در تدوین یک طرح کسب و کار موفق یاری نماید.  بدون شک درک مشکلی که قرار است برای مشتری حل شود، بزرگترین چالشی است که در آغاز، یک استارت آپ با آن روبه‌رو خواهد شد. مشتریان باید چیزی را که یک صاحب کسب و کار میفروشد، بخواهند و محصول موردنظر باید مشکلی واقعی را حل کند. اما اطمینان از هم‌خوانی محصول با نیازهای بازار، تنها بخشی از شروع یک کسب و کار موفق است. جزء کلیدی دیگر، دریافتن این موضوع است که قرار است یک صاحب کسب و کار چطور از این طریق پول دربیاورد. این همان جایی است که مدل کسب و کار یا بیزینس مدل وارد می‌شود.

واژه های کلیدی

مدل کسب و کار، کارآفرینی، کسب و کار اینرنتی، توسعه کسب و کار اینترنتی

1 . مقدمه

مدل های کسب و کار سهمی قابل توجه در موفقیت یا شکست بنگاه های اقتصادی ایفا می کنند. مدل های کسب وکار چهارچوبی از عوامل موفقیت و تولید ثروت هستند. مدل های کسب و کار کارکردی چندگانه دارند و نشان می دهند که کدام فعالیت ها، به چه شیوه ای و در چه زمانی باید انجام گیرند که در نهایت هم برای سازمان و هم مشتری تولید ارزش شود. سودآوری نتیجه ی نهایی مدل های کسب و کار است، و لذا مدل کسب و کار ابزاری برای تامین منافع مشتری و بنگاه و درآمدزایی است. مدل های کسب و کار از مولفه ها و اجزاء مختلفی تشکیل شده اند و نقشه راه سازمان در دستیابی سودآوری هستند. پیشنهاد ارزش (به معنای ارائه محصول یا خدماتی که می تواند راه حل مسائل و مشکلات مشتری باشد و برای او تولید ارزش کند)، مشتریان هدف و بخش بندی بازار، ساختار زنجیره ارزش و جایگاه فعالیت های سازمان در زنجیره ارزش، حاشیه سود، جایگاه سازمان در شبکه ارزش و شناسایی رقبا، استراتژی رقابتی از جمله اجزای اصلی مدل های کسب و کار هستند ]1[.

2 . بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار روش یک کارآفرین برای خلق، ارائه و کسب ارزش را نشان می‌دهد. استفاده از تابلو کسب وکار موجب می‌شود کارآفرینان به جوانب مختلف یک کسب و کار توجه نمایند و بینش بهتری در خصوص کسب و کار آینده خود پیدا کنند. همچنین این روش بسیار سریع و ساده است و توسط شرکت‌های بسیار بزرگ و نوآور مورد آزمون قرار گرفته است ]2[. مدل کسب و کار از ۹ بخش(جزء) تشکیل شده است که هر یک از اجزا به یک بخش مهم از کسب و کار می‌پردازد. برای راه اندازی یک کسب و کار باید به هر یک از این اجزا توجه کرد. در مجموع این اجزا از جامعیت برخوردار هستند و به طور خلاصه تمام جوانب یک کسب و کار را پوشش می‌دهند. این اجزا عبارتند از:

2, 1. بخش مشتریان

هر سازمان به یک یا چند بخش از مشتریان خدمت ارائه می‌نماید. کارآفرینان باید قبل از شروع کار، بدانند قرار است به چه بخش‌هایی از مشتریان ارائه خدمت کنند. به عبارت دیگر، آنها قبل از آنکه کسب و کار کار خود را راه اندازی کنند، باید بدانند قرار است محصولات را به چه کسانی بفروشند.

2، 2. ارزش پیشنهادی

سازمان ها باید محصولی ارائه دهند که نیازی از مشتری را برآورده سازد. در این صورت، محصول برای مشتری دارای ارزش است. کارآفرین باید به خوبی این ارزش و اهمیت آن برای مصرف کننده را بشناسد.

2، 3. کانال توزیع

ارزش پیشنهادی باید از طریق کانال‌های توزیع به دست مشتریان برسد. وجود کانال توزیعی یک امر ضروری است که گاهی توسط خود تولید کننده و گاهی برون سپاری می‌شود. به هر صورت کارآفرین باید بداند از چه طریقی می‌تواند محصولات را به صورت بهینه به دست مشتریان برساند.

2، 4. ارتباط با مشتریان

کارآفرین باید با هر یک از بخش‌های مشتریان، ارتباط ایجاد نماید و آنها را حفظ و گسترش دهد.

2، 5. جریان درآمد

ارزش‌های پیشنهادی در صورتی که به صورت موفقیت آمیز به مشتریان ارائه شود، منجر به ایجاد جریان‌های درآمدی می‌شود. یک کسب و کار می‌تواند یک یا چند جریان درآمدی داشته باشد.

2، 6. منابع اصلی

یک کسب و کار برای ارائه ارزش پیشنهادی و سایر اجرا مدل کسب و کار به منابع اصلی نیاز دارد. کارآفرین باید از این منابع آگاه باشد و برای آنها برنامه ریزی داشته باشد.

2، 7. فعالیت های اصلی

یک کسب و کار برای ارائه ارزش پیشنهادی و سایر اجرا مدل کسب و کار به فعالیت‌هایی اصلی نیاز دارد. کارآفرین باید از این فعالیت ها آگاه باشد و برای اجرای درست آنها برنامه ریزی کند.

2، 8. شرکای کلیدی

در یک کسب و کار، برخی منابع از بیرون تامین می‌شوند و برخی از فعالیت ها برون سپاری می‌شوند، لذا موضوع شرکا در کسب و کار مطرح می‌گردد. کارآفرین باید به خوبی شرکا را انتخاب نماید.

2، 9. ساختار هزینه ها

اجزا مدل کسب و کار منجر به ایجاد هزینه می‌شوند، کارآفرین باید از هزینه هر جز به خوبی اطلاع داشته باشد تا بتواند به بهترین وجه آنها را مدیریت نماید.

در صورتی که این اجزا در کنار یکدیگر قرار داده شود، تابلو کسب و کار آماده می‌شود. این تابلو می‌تواند به صورت خلاصه، مهم ترین اجزا یک کسب و کار را نشان دهد. لذا می‌تواند یک تصویر کلان از کسب و کار آینده به کارآفرین ارائه کند.

3. مدل کسب و کارهای اینترنتی و فضای مجازی

اصطلاح مدل های کسب و کار اینترنتی قدمت زیادی ندارد و در اواخر قرن بیستم وارد مباحث شد. خیلی وقت نیست که اینترنت وارد زندگی انسان‌ها شده است، اما این دنیای گسترده زندگی انسان‌ها را طوری تحت‌الشعاع قرار داده است که دیگر زندگی بدون آن غیرممکن به نظر می‌رسد. اینترنت علاوه بر آسان کردن تمام کارها، باعث ایجاد شغل‌های جدیدی در سراسر جهان شده است. امروزه دیگر صاحبین کسب و کار برای راه‌ اندازی یک کسب‌وکار، ملزم به دریافت مجوزهای متعدد نیستند. اگر کسی مایل باشد در محیط‌ ها و پلتفرم‌های مختلف آنلاین فعالیت کند، هزاران راه برای راه‌اندازی کسب‌وکار وجود دارد که هیچکدام از دردسرهای راه‌اندازی کسب ‌و کار فیزیکی را ندارند. می‌توان گفت مدل های کسب و کار اینترنتی بسیار گسترده‌تر از مدلهای کسب‌وکار فیزیکی هستند.

3، 1. مزایای مدل های کسب و کارهای اینترنتی و فضای مجازی

از مزایای مهم مدل های کسب و کار اینترنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

3، 1، 1. بدون مرز بودن

یک مغازه یا حتی یک فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ در نهایت می‌توانند نیازهای یک محله یا محدوده یک شهر را پوشش دهند اما فروشگاه‌های اینترنتی محدود به محله یا شهر خاصی نیستند.

3، 1، 2. عدم محدودیت مکانی و زمانی

اکثر کسب‌وکارهای فیزیکی حداکثر تا ساعات خاصی از شب می‌توانند باز بمانند و پس از آن کار خود را تعطیل می‌کنند. اما در مدل های کسب و کار اینترنتی اطلاعات آنلاین صاحبین کسب و کار می‌تواند به‌صورت 24 ساعته در دسترس مردمی قرار بگیرد که در جای‌جای مختلف یک سرزمین زندگی می‌کنند. در واقع مشتریان هیچ محدویت مکانی یا زمانی برای استفاده از اطلاعات آنلاین کسب و کار نخواهند داشت.

3، 1، 3. بازار هدف بزرگ

بازار هدف مدل های کسب و کار اینترنتی بسیار گسترده و وسیع است. حتی اگر یک شغل آنلاین کوچک هم راه‌اندازی شود، باز هم می‌توان جمع گسترده‌ای از مشتریان را به سوی خود جذب کرد، چرا که صفحات آنلاین صاحبین کسب و کار می‌توانند توسط هرکسی دیده شوند.

3، 1، 4. قابلیت ارتقای آسان

وقتی قرار باشد یک کسب‌وکار غیرآنلاین ارتقاء داده شود، به تجهیزات و نیروی کار زیادی نیاز می شود، اما در مدل های کسب و کار اینترنتی نیاز به تجهیزات زیاد و نیروی انسانی زیاد هم نیست. اگرچه گستردگی برنامه‌ریزی شده شغل‌های آنلاین هم می‌تواند کارمندان بیشتر و تجهیزات آنلاین بیشتری را طلب کند، اما در حالت عادی قابلیت ارتقای کسب‌وکارهای اینترنتی به مراتب آسانتر از کسب‌وکارهای غیراینترنتی است.

3، 1، 5. عدم نیاز به سرمایه هنگفت

صاحبین کسب و کار تنها با یک لپ‌تاپ یا پی‌سی و یک خط اینترنت می‌توانند شغل آنلاین خود را راه‌اندازی کرده و درآمدهای نامحدودی از آن کسب کنند. گاهاً تجهیزات راه‌اندازی یک شغل آنلاین می‌تواند محدود به یک گوشی هوشمند هم باشد.

مواردی که عنوان شد، بهترین مزیت‌های کسب‌وکارهای اینترنتی هستند. علاوه بر این موارد، می‌توان ده‌ها مزیت دیگر را برای این نوع از مشاغل در نظر گرفت. اما عدم محدودیت زمانی و مکانی مدلهای کسب و کار اینترنتی عامل ایجاد ثروتمندترین مشاغل در دنیا شده‌اند و هنوز هم گسترش چنین مشاغلی همچنان ادامه داشته و روزبه‌روز بر گستردگی و قدرت آن‌ها افزوده می‌شود.

4 . انواع مدل های کسب و کار اینترنتی و فضای مجازی

مدل کسب و کار در اینترنت و فضای مجازی نسبت به فضای سنتی کمی متفاوت است اما این موضوع به این معنا نیست که مدلهای کسب و کار در فضای مجازی و سنتی هیچ گونه هم‌پوشانی ندارند، بلکه به این معنا است که هر کدام از این فضاهای مدلهای خاص خود را دارند. در ادامه مقاله به انواع مدل های کسب و کار اینترنتی و فضای مجازی پرداخته می شود:

4، 1. مدل تبلیغات

اصول این مدل بر تولید محتوا در فضای اینترنت استوار است. با افزایش تقاضا برای محصولات و خدمات رایگان در اینترنت، مدل های کسب و کار تبلیغاتی روز‌به‌روز بیشتر رشد می‌کنند. این دسته از مدل‌ها نزد ناشران رسانه‌ای مانند اینستاگرام محبوب هستند. در این مدل اطلاعات به صورت رایگان ارائه می‌شود اما همراه با تبلیغات است که هزینه آن توسط حامیان مالی مشخص‌شده پرداخت می‌شود. از مزیت تبلیغات اینترنتی میتوان موارد زیر را نام برد:

  • ارزان تر از سایر رسانه‌ها.
  • فرآیند راحت و سریع.
  • گسترده متمرکز و هدفمند.
  • قابلیت ردگیری بینندگان.
  • وابسته به زمان و مکان نیست.
  • قابلیت هدف گیری دقیق مخاطبین اصلی.
  • قابلیت سریع و ارزان تحلیل بازخورد و تغییر در رویه.
  • حق الزحمهٔ اولیهٔ کم،حوزهٔ دسترسی وسیع.

و به طور کلی، تبلیغات اینترنتی راه بسیار خوبی برای با اطلاع کردن همه جهان از تولیدات یا خدمات خود به طریقی بسیار کم هزینه و کارآمد می‌باشد.

4، 2. مدل همکاری در فروش (اَفیلیِت)

سیستم همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ (بازاریابی پورسانتی) در واقع یک تاکتیک بازاریابی بر اساس عملکرد است که در آن صاحب یک بیزینس (معمولا آنلاین) به وب سایت ها یا افراد دیگر (ناشر افیلیت) می سپارد که پیشنهاد خرید محصولاتش را در وب سایت خود قرار دهند و به ازای هر مشتری که از طریق لینک ناشر افیلیت وارد وب سایت شود و اقدام به خرید کند کمیسیونی توسط صاحب بیزینس به ناشر افیلیت تعلق می گیرد. این اقدام اصلا با تبلیغات معمول اشتباه گرفته نشود چرا که برای تبلیغات معمول باید هزینه پرداخت کرد در صورتی که افیلیت مارکتینگ هزینه ای ندارد و فقط بر اساس مشتری آورده شده هزینه پرداخت می شود. سیستم افیلیت می تواند در تمامی زمینه ها از همکاری در فروش لباس گرفته تا همکاری در فروش محصولات آموزشی مورد استفاده باشد و هیچ محدودیتی از لحاظ نوع کالا ندارد.

4، 3. مدل واسطه گری

مدلهای واسطه هم تا حد زیادی شبیه به مدل همکاری در فروش است. فرد می‌تواند خریداران را به فروشندگان وصل کند و در ازای این کار مبلغ مشخصی دریافت کند. میزان این مبلغی نیز تا حد زیادی بستگی به حوزه مورد نظر و حجم فروش دارد. البته مدل کسب و کار واسطه ‌گری در ایران هنوز جا نیفتاده است اما به هر حال یکی از مدل های جدید کسب و کار است که می‌توان از طریق آن کسب درآمد کرد.

4، 4. مدل سفارشی سازی در مدل های کسب و کار

مدل سفارشی سازی نیز یکی دیگر از مدل ‌های کسب و کار است که در آن خدمات یا محصولات را برای هر مشتری سفارشی سازی می‌کنند و به همین علت هزینه بیش‌تری از مشتری دریافت می‌کنند. برای مثال اگر به وب سایت کسب‌وکارهای بزرگ مانند اپل سر بزنید می‌توانید برخی از محصولات را به صورت سفارشی دریافت کنید. معمولا سفارشی کردن محصولات و خدمات هزینه زیادی برای فرد دارد اما این خدمت بیش‌تر برای کسانی در نظر گرفته شده است که قیمت، ارزش چندانی برای آن‌ها ندارد به عبارت دیگر مدل سفارشی در کسب و کارها برای کاربران لوکس مشخص شده است.

4، 5. مدل منبع یابی جمعی

مدل منبع یابی جمعی یکی دیگر از  مدل های کسب و کار اینترنتی است که در آن فرد باید تعداد افراد زیادی را پیدا کند تا برای سایتش محتوا تولید کنند. البته برای این که بتوان مشتریان را به این کار تشویق کرد باید توجیه خوبی داشت. مثلا باید بتوان کاربران را قانع کنند که در صورت نوشتن در این سایت مطالب آنها بازدید زیادی دریافت می‌کنند.

4، 6. مدل اعطای امتیاز

مدل اعطای امتیاز یکی دیگر از مدل‌های پرکاربرد در کسب و کارها است. برای مثال رستوران‌های مک دونالد یا فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در ایران یکی از بهترین نمونه‌های مدل اعطای امتیاز هستند. معمولا برندهای بزرگ امتیاز برندشان را به صورت اشتراکی می‌فروشند به این معنا که مثلا در یک ماه ۵ درصد از فروش کل را از فردی که امتیاز را دریافت کرده است، می گیرند.

4، 7. مدل فریمیوم

فریمیوم یکی از رایج‌ترین انواع مدل کسب و کار اینترنتی است. در این حالت شرکت‌ها بخشی از خدمات اولیه خود را به رایگان در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. ولی این رایگان بودن خدمات، محدودیت خاصی به همراه دارد؛ مثلاً اپلیکیشن خاصی حجم ذخیره‌سازی مشخصی دارد، یا همراه با تبلیغات است و یا امکان دانلود و ذخیره برای مشتری فراهم نخواهد بود. در صورتی که مشتری بخواهد خدمات کامل بگیرد، لازم است تا حق اشتراک پرداخت کند.

4، 8. مدل لیزینگ

مدل لیزینگ یکی از مدل‌های شبیه مدل تقسیم‌بندی است که در آن دسترسی دائمی به بخشی از یک محصول یا خدمت را می‌فروشند. البته لیزینگ شبیه اجاره کردن است اما تفاوت‌های اساسی با مدل اجاره دارد. لیزینگ معمولا برای محصولات گران قیمت استفاده می‌شود و زمانی خریدار از آن استفاده می‌کند که توانایی خرید محصول یا خدمت به صورت کامل را نداشته باشد.

4، 9. مدل ثبت نام

مدل ثبت نام یکی از پراستفاده‌ترین مدل ‌های کسب و کار است که امروز استفاده می‌شود. در این روش مخاطب به ازای خدماتی که دریافت می کند، یک هزینه اولیه‌ای پرداخت می‌کند و در ادامه مسیر می‌تواند تا سقف مشخصی خدمات دریافت کند. البته این روش تا حدی شبیه مدل اشتراکی است ولی تفاوت‌هایی هم با روش اشتراکی دارد.

4، 10. مدل پرداخت به ازای مصرف

در این روش فرد به اندازه مصرفی که دارد پول پرداخت می‌کند. این روش بسیار شفاف و به صرفه است.

4، 11. مدل بلاگری و ولاگری

با بیشتر شدن تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و … فعالیت‌های بلاگری و ولاگری محبوبیت زیادی در بین کاربران این برنامه‌ها پیدا کرده‌اند. بلاگرها افرادی هستند که در صفحات شخصی مجازی، خود را به عنوان متخصص در یک زمینه خاص معرفی کرده و به صورت غیر رسمی به فعالیت می‌پردازند که از جمله آن‌ها می‌توان به صفحات گیمرها (افرادی که در بازی های رایانه‌ای خاص متخصص هستند و نوع بازی خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند)، بیوتی‌بلاگرها (افرادی که در زمینه زیبایی و آرایشی تخصص خاصی داشته و به ارائه آن در پیج خود می‌پردازند)، استایل‌بلاگرها (افرادی که در زمینه مُد و فشن فعالیت می‌کنند)، بلاگرهای طنز و سرگرمی (افرادی که با تولید ویدئوها و پست‌های طنز و سرگرم‌کننده در صفحات خود فعالیت می‌کنند)، بلاگرهای لایف‌استایل (افرادی که اتفاقات روزمره زندگی خود را با مخاطبین‌شان به اشتراک می‌گذارند) و …… را نام برد. این بلاگرها پس از پیدا کردن فالوور و طرفداران زیاد، به تبلیغ و کسب درآمد از تبلیغات می‌پردازند. در برابر بلاگرها، ولاگرها وجود دارند که تنها به کمک اشتراک‌گذاری ویدئو فعالیت می‌کنند و به غیر از ویدئو، پست دیگری منتشر نمی‌کنند.

4، 12. مدل آزادکاری (فریلنسرینگ)

ممکن است کسی تخصص خاصی داشته باشد اما نتواند آن را به‌صورت آموزشی ارائه دهد، یعنی شیوه کار به‌طوری باشد که آن فرد بتواند به‌صورت پروژه‌ای فعالیت کند. در دنیای اینترنت این افراد هم می‌توانند به کسب درآمد بپردازند. سایت‌های آزادکاری و فریلنسری زیادی در جهان و کشورمان وجود دارند که این امکان را برای کاربران فراهم کرده‌اند. شیوه کار این سایت‌ها طوری است که در آن کارفرمایان کار خود را به‌صورت مناقصه‌ای براساس سریع‌ترین زمان تحویل یا به‌صرفه‌ترین قیمت پیشنهادی به یک فرد خاص واگذار کرده و در پی انجام شدن کار خود دستمزد آن شخص را پرداخت می‌کنند.

4، 13. فروش مستقیم کالا و خدمات از طریق اینترنت

یکی از پرطرفداراترینمدلهای کسب و کار اینترنتی راه‌اندازی فروشگاه‌های آنلاین و فروش محصولات و خدمات به‌صورت اینترنتی است.  فروشگاه‌های آمازون ، ایبِی ،علی‌بابا هر سه در زمینه فروش کالا و خدمات آنلاین مشغول به کار بوده و دارای امپراطوری‌های کسب‌وکار در جهان هستند. خوشبختانه در ایران نیز چنین فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به توسعه وبسایت دیجی‌کالا، تخفیفان و … اشاره کرد.

در این بخش 13 مورد از مدل های کسب و کار اینترنتی و فضای مجازی گفته شد ولی لازم به ذکر است که گفته شود در مسیر ایجاد و رشد یک کسب و کار ممکن است بارها صاحبین کسب و کار و افراد زیر مجموعه آنها مدل کسب و کار خود را به هر دلیلی برای بقاء و انعطاف با محیط و مشتریان تغییر دهند و این برای تداوم و پیشرفت و سبقت از رقبا امری انکارناپذیر است ]3[.

5 . نحوه استفاده مدل های کسب و کار در کشورهای مختلف

در طی تحقیقاتی که بر روی یک مدل کسب و کار اینترنتی در دو کشور آمریکا و چین انجام شده بود، نتیجه ای حائز اهمیت بدست آمد و آن این بود که سایت آمازون که در ابتدا کار خود را با فروش کتاب آغاز کرد و بعد از پیشرفت چشمگیرش اقدام به فروش کالاهای نو و دست دوم کرد و به موفقیت رسید وسپس چین از همان مدل استفاده کرده و آمازون چینی را راه اندازی کرد و برخلاف انتظار در ابتدا با استقبال همراه شد ولی در ادامه به شکست خورد زیرا در عملیاتی کردن این مدل توجهی به اختلاف در زیرساخت هایی مثل حمل و نقل و شبکه پخش و توزیع در دو کشور آمریکا و چین نشده بود زیرا در چین که کارها بصورت گروه های کوچک در تعداد زیاد انجام می شود و حمل و نقل و توزیع و همچنین اعتماد افراد به زیرمجموعه های خود بیشتر است نمیتوان از سیستم آمازون که یک شرکت بزرگ به جای چندین شرکت کوچک است و به طبع سیستم حمل ونقل و توزیع آن با کشور چین و همچنین متقاعد کردن مشتریان از همه مهمتر متفاوت است، عمل کرد در نتیجه بعد از شکست آمازون چینی، سایت علی بابا توسط چینی ها راه اندازی شد با این تفاوت که در آن تمام این مسائل مدنظر گرفته شد و بدین ترتیب در کمترین زمان ممکن توانست جای خود را بین مشتریان پیدا کرده و بازار را بدست  گرفته و حتی از سایت آمازون آمریکایی سبقت بگیرد. در اینجا این نکته حاصل می شود که وقتی قرار است از یک مدل کسب و کار الگو گرفته شود بایستی شرایط منطقه و جامعه و محیط و از همه مهمتر فرهنگ مشتریان بازار هدف مد نظر گرفته شود و با ایجاد نوآوری و تغییر مناسب در مدل کسب و کار به کار گرفته شده، بهترین نتیجه را برای کسب و کار در پیش رو رقم زد ]4[.

6 . نتیجه گیری

بررسی‌ها نشان داده است که بیشتر شرکت‌های موفق ترکیبی از چندین مدل کسب و کار با هم استفاده می‌کنند]5[. چون بسیاری از انواع مدل های کسب و کار مکمل هم هستند و حتی گاهی پیش می‌آید که در یک زمان مشخص یک مدل کارایی دارد و در زمان دیگر نتیجه بهتری از مدل دیگر به دست خواهد آمد، اما اینکه کدام مدل کسب و کار را بایستی انتخاب کرد بستگی به نیازهای تجاری صاحبین کسب وکار و همچنین زمینه فعالیت آنها و جامعه ای که قرار است به آنها خدمت رسانی بشود و به طبع آن نیازهای مشتریان دارد و مطمئنا اگر تمام این مسائل مدنظر گرفته بشود، و نوآوری های مورد نیاز در مدل های کسب و کار در هر بخش از آن اجزا 9گانه بوم مدل کسب و کار ایجاد بشود، بهترین نتیجه حاصل می شود.

 

منابع

]1[ آدام جیباک، جرارد جورج، 1397. مدل کسب و کار، انتشارات چاپ و نشر بازرگانی

]2[ الکساندر استروالدر، ایوپیگنیور، 1397. خلق مدل کسب و کار، انتشارات آریانا قلم

]3[ تیم کلارک، الکساندر استروالدر، ایو پیگنیور، 1396. مدل کسب و کار شما، انتشارات آریانا قلم

]4[ پورتر اِریسمن، 1397. بازار شش میلیارد نفری، انتشارات نسل نو اندیش

]5[ لری کیلی، رایان پیکل، برایان کوئین، هلن والترز، 1397. ده گونه ی نوآوری، انتشارات آریانا قلم

 

 

The first national conference on managing top and wealth-creating businesses

Investigating the development of business models in the field of Internet and cyberspace

1.Donya Ain ali varnos faderani (CEO of Successful Business World Institute)

2.Ebrahim Payandeh najaf abadi (Chairman of the Board of the Successful Business World Institute)

Abstract:

The business model describes the basis of an organization’s method of creating value, how it is transmitted and acquired. This value can be economic, social, cultural or other. The process of building a business model and making changes to it is sometimes called business model innovation, which is part of the business strategy itself. Providing a comprehensive and forward-looking business plan that is equally successful and workable is one of the most important things to start any business and one of the basic concerns of any entrepreneur. Although every business has its own characteristics, there are general frameworks for writing a good business plan that can help an entrepreneur develop a successful business plan. Undoubtedly, understanding the problem that is going to be solved for the customer is the biggest challenge that a startup will face in the beginning. Customers must want what a business owner is selling, and the product must solve a real problem. But ensuring that the product meets the needs of the market is only part of starting a successful business. Another key component is finding out how a business owner is going to make money this way. This is where the business model comes into play.

Keywords: Business model, entrepreneurship, internet business, internet business development.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *